SE VAD SOM HÄNDER I VÅR COMMUNITY!

SEMM del2

Sleep, Eat, Manage, Move (sova, äta, hantera stress, aktivitet)

Modellen vi använder för att hjälpa våra kunder att nå sina mål kallas för SEMM (Sleep, Eat, Manage, Move). Idag tittar vi närmre på sömn.  

För att utvärdera sömn behöver vi titta på sömnens kvantitet och kvalitet. Vad kan du göra för att förbättra din sömnkvalitet? Har du för vana att hamna framför TV:n lite för länge varje kväll? Vad kan du göra för att sova mer? När väljer du att gå och lägga dig?

Du kan själv skatta din sömn med hjälp av följande frågor.

  • Hur många timmar sover du i genomsnitt per natt?
  • Sover du annorlunda på helgerna? 
  • Vad är temperaturen i ditt sovrum?
  • Hur mörkt är ditt sovrum? 
  • Tittar du på några skärmar (TV, telefon, surfplatta, dator osv.) 90 minuter innan du ska somna?
  • Beskriv din energinivå när du vaknar.
  • Upplever du stelhet/ömhet i specifika delar av din kropp (vanliga områden: nacke, bröstrygg, ländrygg, axlar, höfter, knän, vrister, händer, handleder)?

Att sova tillräckligt ofta innebär generellt mellan 6 och 8 timmar per natt. Enstaka individer klarar sig på lite mindre. Enstaka individer behöver lite mer.

För att sova med tillräckligt god kvalitet bör man sover i ett mörkt och svalt rum. Man bör undvika att titta på skärmar 90 minuter innan du ska somna. Kaffe och alkohol samt socker påverkar också sömnkvalitet negativt. 

Följande grundläggande mål kan du sikta på. Tänk på att ta ett steg i taget och inte försöka med allt på en gång. 

  • Uppfyll grundläggande sömnbehov (6-8 timmars sömn regelbundet).
  • Somna/vakna schema (somna/vakna samma tider varje dygn).
  • Vakna utvilad (du känner inte att du behöver eller vill sova en timma till).
  • Rumstemperatur lägre än eller lika med 21 grader.
  • Undvik sömnstörningar (ingen alkohol 2 timmar före sömn, inget koffein 6 timmar före sömn).
  • Vakna utan smärta

Du kanske hittar 15-30 minuter extra sömn de första 3-4 veckorna. Kom ihåg att det är med små hanterbara steg som du långsiktigt tar dig hela vägen. Ökar sömnen från 6 till 7 timmar över tid så kommer det att medföra stora positiva förändringar i upplevd energi och ork.

I nästa inlägg berättar vi lite om sömnbrist.

/Coach

Fyll i formuläret för att sätta igång!

Ta det första steget mot resultaten som du vill nå!